Checklista för uppstart

Nedan följer steg för steg-instruktion kring uppstart/flytt från annat system till KanslietOnline.

Checklista.pdf (bilagda i artikeln, se längst ner)

Grundläggande information om föreningen. Fyll i efter bästa förmåga. Alla inställningar som görs initialt kan ni ändra själva vid senare tillfälle.

Logga/bilder

För bäst resultat, skicka in en så högupplöst logga som möjligt, gärna med transparent bakgrund och minst 512px i storlek (gärna mer). Vi tar fram ett antal standardformat utifrån inskickad logotyp som används för:

  • Logotyp på hemsidan
  • Logotyp för delning på sociala medier (bilden måste vara 1200x630px och helst transparent bakgrund.
  • PDF-logotype. Används på fakturamall och andra PDF-exporter. Storlek 200x80px
  • E-posthuvud. Den bild som används i era e-postutskick.
  • Webbläsarikon. Bör vara minst 512x512px.

Samtliga bilder går att byta ut när som helst på Hemsida/Design/Layout. Annars kontakta supporten.

Förbered importunderlag

Se artikeln Underlag från IdrottOnline. Om ni även har personer som inte ingår i en grupp, skicka in två underlag. Alla underlag skickas in till oss på ett säkert sätt på adress www.kanslietonline.se/skicka-underlag/

Medlemstyper/avgifter

Vi vill gärna veta vilka medlemstyper ni använder och även aktuella medlemsavgifter samt deras period (t.ex. kalenderår eller annan). Medlemstyper kan styras automatiskt baserat på ålder.

Familjemedlemskap

Om ni använder er av familjemedlemskap behöver vi ett underlag som innehåller:

  1. Personnummer
  2. Familje-ID (kan vara ett nummer eller namn, vad som helst, men måste vara unikt per familj).
  3. Ansvarig. Vem i resp. familj som ska kunna hantera kontot.

När det är dags att gå live

Ompekning av webbadress/domännamn
Hör av er till supporten för mer information kring ompekning. Vi kan fixa allt åt er, men behöver då ha (tillfällig) åtkomst till det ställe er domän hanteras.

Aktivering av medlemskonton

Vi kan skicka ut aktiveringsmail till de personer vi importerat. Det går bra att ha en egen kort inledning i dessa mail, hör av er till supporten när ni vill att dessa skickas ut.